فنگ شویی اتاق کودک

فنگ شویی اتاق کودک


مقدمه

استاد دایی زاده، متخصص فنگ شویی می گوید؛ اتاق کودک یکی از پر اهمیت ترین فضاهای خانه قلمداد می شود. زیرا در رشد و شکوفایی و آگاهی کودک تاثیر فوق العاده زیادی دارد. بنابراین باید به آن توجه وافی و کافی شود. به همین منظور ما نیز این مقاله برای بیان اصول فنگ شویی اتاق کودک برای شما عزیزان فراهم نموده ایم تا فرزندان شما بهترین انرژی را از اتاق خواب و محیط خود داشته باشند.  فنگ شویی در موارد زیادی کاربرد دارد که فنگ شویی اتاق خواب کودک و نوجوان ، بخشی از آن است.

فنگ شویی یکی از روش های باستانی است که به معنای “باد و آب” می باشد و ریشه در فلسفه طبیعت گرایی دارد. این هنر باستانی بر این باور است که جریان انرژی طبیعت یا چی بر روی سلامتی، شادی و موفقیت افراد تاثیر مستقیم می گذارد. با به کارگیری درست اصول فنگ شویی در طراحی فضاهای داخلی منزل می توان محیطی متعادل، سالم و مثبت برای ساکنین ایجاد نمود.

فنگ شویی اتاق کودک

بر اساس فنگ شویی، اتاق کودک بايد دارای موارد زیر باشد.

  • ساده
  • راحت
  • مملو از نشانه ها آرامش
  • امكانات راحت و در دسترس

این موارد به ایجاد آرامش و خلاقیت کودک کمک می کند و فضايی برای پرورش خويشتن کودک و جایگاه لذت آسودگی خاطر در دوران كودكی است. کودکان در جريان رشد به سرعت تغيير می كنند، ماه به ماه عوض می شوند، بنابراين روشن است كه آنها نياز دارند كه اين روند، در محيط اطرافشان نيز بازتاب پيدا كند؛ دست كم دو سال يكبار بر اساس رشد کودک بايد اثاثيه را دوباره بچينيد و آرامش اتاق را تجديد كنيد.

  • اما آیا شما با روش های این کار آشنا هستید!؟
  • چگونه می توان آرامش را برای کودکان فراهم کرد!؟

با ما همراه شوید و اصول طراحی دکوراسیون بر طبق اصول فنگ شویی اتاق کودک بیاموزید.

فنگ شویی اتاق کودک
فنگ شویی اتاق کودک

اصول فنگ شویی اتاق خواب کودک

مهمترین اصل علم فنگ شویی رفع انباشتگی و پاکسازی است. فنگ شویی، هنری است ساده، انعطاف پذیر و ملموس برای افزایش نشاط، آرامش و تعادل در زندگی روزمره، که با همه ی سبک های دکوراسیون داخلی سازگاری دارد.

فنگ شویی اتاق خواب کودک نیز مانند هر موضوع و مبحثی دارای زمینه های فکری و اصول محاسباتی متفاوتی است که برخی رمز گونه و دشوار و برخی کاربردی و اساسی هستند. شاید این برای کسی که تازه با علم فنگ شویی آشنا شده بسیار گیج کننده و پیچیده به نظر آید اما اگر شما از ابتدا به سادگی شروع کنید و قدم به قدم پیش بروید به زودی به این علم مسلط خواهید شد. برای تسلط بیشتر و آگاهی در مورد فنگ شویی به مقاله فنگ شویی چیست رجوع کنید.

با استفاده از اصول فنگ شویی می توان محیطی مناسب و سالم برای کودکان ایجاد کرد. در فنگ شویی چیدمان اتاق کودک باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. نور طبیعی: نور خورشید نقش بسزایی در سلامتی و روحیه کودکان دارد. پنجره اتاق خواب کودک باید به اندازه کافی بزرگ باشد و در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. پرده های مخصوص کودکان انتخاب کنید که نور را فیلتر کند اما مانع ورود آن نشود.
  2. رنگ دیوارها: رنگ دیوارها تاثیر زیادی بر خلق و خوی کودک دارد. بنا بر فنگ شویی اتاق خواب کودک، رنگ‌های شاد و طبیعی مثل زرد، صورتی و آبی آسمانی انتخاب‌های خوبی هستند. از الگوها و طرح‌های شاد استفاده کنید.
  3. تخت خواب: تخت را در نقطه ای قرار دهید که امنیت لازم را داشته باشد. توصیه می‌شود تخت در کنار دیوار و دور از درب در پهن ترین قسمت اتاق باشد تا کودک احساس امنیت کند. تخت را طوری قرار دهید که بتواند درب اتاق را ببیند.
  4. مرتب نگه داشتن اتاق: مرتب بودن اتاق برای کودکان بسیار مهم است. قفسه و کمد مناسب برای نگهداری اسباب‌بازی‌ها و وسایل تهیه کنید. میز مطالعه اختصاصی با نور کافی داشته باشد. به نوعی باید گفت از شلوغی در اتاق جلوگیری کنید. ایجاد فضا و باز بودن بصری به کودک شما کمک می کند که کمتر تحت فشار قرار بگیرد و احتمال بیشتری دارد که خیال پرداز و خلاق باشد.
  5. گل تازه : گل تازه باعث آرامش می‌شوند. گلهای مقاوم مثل سنگینی، زنبق و گل رز انتخاب های خوبی هستند.
  6. بخش مطالعه: در داخل اتاق، مکانی برای مطالعه و یادگیری دانش ایجاد کنید. موقعیت مکان مطالعه را در گوشه شمال شرقی اتاق خواب قرار دهید.
  7. تقدیرنامه ها: همچنین در صورت امکان روی دیوار جنوبی جایی از دستاوردهای فرزندتان ( گواهینامه ها، نشانه های موفقیت و گواهی ها) قرار دهید.
  8. عدم استفاده از آکواریوم: از آکواریوم یا صدای آب که از اتاق خواب شنیده می شود خودداری کنید زیرا می تواند محیطی ناسالم ایجاد کند.
  9. تصویر شاد خانوادگی: برای ایجاد حس خوشبختی و همبستگی در کودک، عکسی شاد از خانواده شامل خود کودک، خواهر و برادرها و والدینش را در اتاق قرار دهید. این کار روش مؤثری برای جذب کودکی که مشکلات رفتاری دارد، به درون خانواده است. عکس پیام‌هایی از همبستگی، صمیمیت، عشق و نیز اقتدار ملایم والدین به عنوان سرپرست خانواده را القا می‌کند.
  10. اتاق خواب دختر و پسر: در صورت امکان، پسران باید در اتاق خواب های شرقی یا شمالی و دختران باید در اتاق خواب های جنوبی یا جنوب شرقی یا غربی قرار گیرند.

رنگ اتاق خواب کودک

كودكان همچون ديگران نسبت به رنگ ها، شكل ها و تصاوير واكنش نشان می دهند!

انتخاب درست رنگ در فنگ شویی برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب آنها می تواند در روحیه آنها بسیار تاثیرگذار باشد. کودکان در اين فضا باید مقررات داشته و محيط شخصی شان را اداره كنند. فنگ شویی اتاق خواب کودک نیز به این موضوع تاکید دارد که در ادامه به توضیح بیشتری می پردازیم .

جهت پروراندن فعاليت و همچنين خواب كودك، مراقب اتاق او باشيد !

فنگ شویی اتاق خواب کودک
فنگ شویی اتاق خواب کودک

1. یین و یانگ در رنگ ها

برای اینکه بیشتر با اصول فنگ شویی اتاق خواب کودک و نوجوان آشنا شوید، ابتدا بهتر است مقاله یین و یانگ را مطالعه فرمایید .

2. رنگ آبی در فنگ شویی اتاق خواب کودک

رنگ آبی ممكن است خيلی سرد باشد و حس یین بودن را ایجاد کند به ويژه اگر اتاق رو به شمال باشد و نور كمی دريافت كند. رنگ ديوار و پارچه های به كار رفته كه تركيبی است، از آبی سرد با رنگ های گرم تر، به خاطر نياز كودک به ثبات و نظم خوب است.

3. فنگ شویی رنگ قرمز برای اتاق خواب

رنگ قرمز خیلی گرم بوده و حس یانگ بودن را داشته باشد و خواب ناآرام و پریشان را برای کودکان ما ایجاد خواهد کرد. از همین رو برای بهبود محیط و حس امنیت و آرامش، تعادل و هارمونی را باید رعایت نمود. 

4. رنگ سبز در فنگ شویی اتاق خواب نوجوان

رنگ سبز روشن می تواند برای اتاق كودك بسيار مناسب و چشمگير باشد و جهت شرق نيز مناسب است. زيرا يادآور طلوع خورشيد است و انرژی و شادی را در آغاز روز به آنها هدیه می دهد.

جدا کردن اتاق کودک

در صورت امكان، كودكان سنين مختلف را از هم جدا كنيد

این کار در فنگ شویی اتاق کودک توصیه می شود. چرا که باعث می شود تا بچه ها به همديگر متكی نباشند و تنها بودن به آنها كمك می كند تا حس استقلال و اعتماد به نفس خود را رشد دهند. اتاق کوچک آنها می تواند قلمرو شخصی آنها باشد تا بتوانند به وسیله آن مدیریت را تمرین کنند.

فنگ شویی اتاق خواب کودک
فنگ شویی اتاق خواب کودک

نکات مهم در فنگ شویی اتاق خواب کودک و نوجوان

برای این که مبحث را به انتها نزدیک کنیم چندین نکته به موارد گفته شده از قبل در مورد فنگ شویی اتاق نوزاد و یا کودک اضافه می کنیم. مواردی که طبق اصول فنگ شویی اتاق خواب کودک و نوجوان باید رعایت کرد ، در زیر آمده است :

  • کتابخانه های اتاق کودکان حتما باید در قفسه های درب دار قرار داشته باشد.
  • در اتاق خواب كليد چراغ مطالعه يا آباژور در كنار تخت آنها باشد.

این کار باعث می شود تا هر گاه كه بخواهند بی آنكه از رختخواب بيرون بيايند مطالعه كنند ! یا از نور محیط تا زمان خواب بهره مند باشند.

عنصر چوب در اتاق کودک

از تخت خواب طبقه ای اجتناب كنيد .

با استفاده از این نوع تخت خواب يك كودك خيلی نزديك به سقف قرار دارد، در حالی كه ديگری در قسمت پايين و در فضای تنگ قرار دارد.

  • از مواردی که با عنصر چوب سازگار است استفاده کنید.

مبلمان راحتی و اثاثيه ساخته شده از مواد طبيعی  كه همه با عنصر چوب و رشد در ارتباط اند، نيز توصيه ميشود.

  1. فرش
  2. موكت
  3. قالی پشمی
  4. قاب بندی های چوبی 
  5. كاغذ ديواری
  • لطفا به هیچ عنوان از فرش ماشینی و حتی فرش های تزینی که الیاف مصنوعی دارند در اتاق فرزندان خود استفاده نکنید.
  • باید از استفاده نمودن عنصر چوب و رنگ سبز نیز جوانب اعتدال را رعایت نمود.

زیرا اگر تعادل رعایت نشود در کودکان شما بلوغ زودرس را به ارمغان خواهد داشت.

حفظ آرامش و اعتماد به نفس با فنگ شویی اتاق کودکان

اگر فرزندانتان احساس بی قرار و نگرانی و اضطراب می کنند از موارد زیر استفاده کنید.

  • چند قطره بابونه
  • اسطوخودوس

یا با آب مخلوط کنید و در محیط اسپری کنید خیلی سریع آنها را آرام می کند. یا اگر کمی احساس ناخوشایند و خسته ای دارند ، به سراغ اینها بروید.

  • نعناع
  • لیموترش
  • اکالیپتوس

اگر کودک شما خجالتی است ، از هنرهایی با افق بزرگ و رنگهای گرم در اتاق خواب کودک استفاده کنید. همچنین از هنر کودکان خود نه تنها در اتاق آنها بلکه در کلی خانه استفاده کنید این یک فنگ شویی بسیار عالی است که می تواند به اعتماد به نفس کودک و خجالتی بودن آنها کمک کند.

فنگ شویی اتاق کودک

کلام فنگ شویی ایران

در مطلب بالا آگاه شدیم که تاثیر رنگ ها، الیاف و حتی محل قرار گیری آنها نیز طبق اصول فنگ شویی اتاق خواب کودک ، می تواند علاوه بر ایجاد حس آرامش در کودک و یا نوجوان شما، حس خلاقیت، نوآوری و دیگر خلقیات مثبت همانند استقلال را تقویت کند. شما می توانید برای اتاق خواب کودک خود با دانستن عدد کوا و مشخصات فردی فنگ شویی شخصی تر و انرژی های جزیی تر را فعال نمایید. همچنین جهت سهولت در دست یابی به آگاهی بیشتر لینک مقاله های مرتبط را در پایان خدمت شما ارائه کرده ایم. در نهایت می توانید از مشاوره های تخصصی و شخصی تر با خانم مهندس دایی زاده مشورت داشته باشید.

نمادها در فنگ شویی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *