معماری | فنگ شویی ایران

آنچه از آن خواندن مقاله معماری و فنگ شویی می توانید بدست آورید؟

  • چگونگی تغییر علم فنگ شویی از دیروز تا به امروز دارای چه کاربردی است؟!
  • چه مکان هایی امروزه بر اساس علم فنگ شویی ساخته شده ؟!
  • علم فنگ شویی بر اساس چه محاسباتی و چگونه قابل اجراست!

فنگ شویی کلمه ای است چینی که به صورت تفکیکی، فنگ به معنی باد و شویی به معنای آب است. علم کهن در معماری فنگ شویی بیانگر مفاهیم ارزشمند زندگی است. همچون علوم ارزشمند دیگر مانند طب ابوعلی سینا در طب سنتی یا طب معماری ودائی مربوط به هند که این علم تفاوت بخصوصی نسبت به علوم خاص و هم ردیف خود دارد.

همچنین امروزه معماری در علم فنگ شویی  تفاوت و جایگاه ویژه ای در معماری جهان باز کرده است.

ابزاری است که تئوریش را به عمل می رساند و آن ابزار محیط یا فضا است قبل از اینکه به این ابزار در علم فنگ شویی بپردازم کمی در باب تئوری موضوع مطالبی را می گوییم.

سوالی که مطرح میشود، هماهنگی بین چه چیزهایست؟

این دانش بیانگر وجود نظم و هماهنگی خاصی است که در دنیای پیرامون ماست!

معماری بشر در طول تاریخ دستخوش تغییرات بسیاری شده که از پس این تغییرات سبک های مختلف معماری هم متولد شده است. رشته های مشترکی در تمام این تغییرات آن ها را به هم مرتبط ساخته و آن هم ایجاد راحتی و آرامش بیشتر بشر در محیط بوده است.

در پاسخ سوال فوق، در علم فنگ شویی هماهنگی و نظم، بین انسان و محیط است!

به طوری که این دو، دو وجه یک رابطه هستند؛ و زمانی که از هر سو فرکانسی از انرژی به سوی مقابل فرستاده می شود. پاسخ متقابل چیزی جز در محدوده ی منظم و مشخصی اتفاق نمی افتد. فنگ شویی شاخصه های اصلی و محدوده ی این ارتباط هماهنگ را شناخته و به ما این کمک را می کند. که چگونه بتوانیم فضایی را به لحاظ طراحی پلان و طراحی داخلی به گونه ای داشته باشیم که بتوانیم آرامش، آسایش و سعادتمندی را تجربه کنیم!

معماری | فنگ شویی

این ارتباط در بهترین حالت هماهنگی قرار داشته باشد که نتیجه ی آن مشخصا آرامش بیشتر انسان در فضا است؛ شاید بتوان گفت که این محکم ترین دلیلی است که بسیاری از معماران بزرگ دنیا در طول تاریخ معماری از این دانش کمک گرفته اند.

معماری ایران را می توان به چندین دوره تقسیم کرد که از ابتدا می توان بحث انرژی های فنگ شویی را در آن دید:

۱) ۵۰۰۰سال قبل از میلاد مسیح، ایرانیان که زمستان ها و تابستان ها کوچ می کردند(بحث یین و یانگ و تعادل انرژی)، شروع به ساخت خانه های سفالی و ابزارهای سنگی پیشرفته کرده و با افزودن قسمت هایی از جنس استخوان، خانه هایشان را تکمیل می کردند و وسایل خانه را با رنگ های قرمز و مشکی رنگ کرده و در آتش می پختند و بدین ترتیب پایه های معماری ایران بنا نهاده شد.

۲) در طی ۴۰۰۰سال قبل از میلاد، ساکنان زاگرس دهکده ها را در کنار آب ها ساختند و به تدریج به صورت متراکم زندگی کردند و معماری ایجاد شد.

۳) در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح،سنگ سفید، قیر وانواع دیگر سنگ ها برای ساخت و ساز استفاده می شد.

۴) در ۲۰۰۰سال قبل از میلاد مسیح، آمدن آریایی ها به فلات ایران مهمترین اتفاق بوده که در آن زمان هنر معماری به اوج اهمیت خود رسید، ساخت سفال های نازک در نواحی البرز و همسایگانش گسترش یافت و ساختمان های مجللی با دیوارهای آجری با نقاشی هایی با طرح هایی از انسان ها در برج های فلکی درختان و سایر شکل ها تزیین گشت. شهرنشینی توسعه یافت و کنده کاری های سنگی به مرحله ای رسید که زیبایی چشمگیری به شوش بخشید.

۵) ۱۰۰۰سال قبل از میلاد مسیح، به دلیل عدم دسترسی به اسناد باستان شناسی، دوران سیاه پیشینه تاریخی نامیده می شود. از یافته های اندکی که به دست آمده، چوپانان و کشاورزان ثروتمندی در دامنه های البرز زندگی می کردند و آثار معماری پیشرفته ای داشته اند.

از میان دوره های طی شده و دگرگونی های پدید آمده در تاریخ و معماری ایران به دلیل کمبود مجال تنها به بررسی چند دوره که تغییرات مهم تر یا پیشرفت های بیشتری صورت گرفته می پردازیم.

معماری در ساختمان مدرن و امروزی جهان

ساختمان هایی چون؛  بانک HSBC  در هونگ‌کونگ، برج آزادی در هونگ کونگ، فرودگاه در پکن، برج العربی در دبی ، هتل مارینا بی سندز در سنگاپور، ساختمان اپرا و…  بسیاری از فضاها و ساختمان های بزرگ و کوچک دنیا که از فنگ شویی در طراحی آن‌ها استفاده شده است.

معماری | فنگ شویی ایران

معماری و فنگ شویی چه زمان کاربرد دارد؟

زمانی که ما بناها و محیط خود را با هماهنگی علم فنگ شویی پیش ببریم خواهیم توانست چرخ درست انرژی را به حرکت در آورده و حس خوب زندگی را تجربه نماییم. به عنوان مثال فصل زمستان محیط نیاز به گرمایش دارد. فصل تابستان محیط نیاز به سرمایش دارد. ما می توانید با استفاده از طرح ، رنگ ، جنس یا متریال و… محیط خانه و محل کار خود را به بهترین شکل ممکن و بنا به تغییر فصل تغییر دهیم و بهترین چیدمان و چرخش انرژی را در محیط خود ایجاد کنیم.

  • در زمان های قدیم فضاها بزرگتر و اجرای قوانین در ابعاد بزرگتر
  • امروزه فضاهای آپارتمانی کوچک تر و اجرای قوانین در ابعاد کوچکتر می باشد

به عنوان مثال

  • جنوب غرب جایگاه مادر
  • شمال غرب جایگاه پدر

به همین اصول بقیه جایگاهها و فرزندان در جهات مختلف مشخص می شود.

معماری و فنگ شویی بر مبنای محاسبات ریاضی

ساخت و ساز همیشه بر مبنای یک سری محاسبات و قوانین اجرا می شود حتی در زمان های بسیار قدیم که تکنولوژی نیز در این حد نبوده باز معمارهای قدیم نیز طبق یک سری قوانین اصولی بناها را اجرا می کردند. حتی یک سری از بناها آنقدر از محاسبات خاصی داشته که هنوز نتوانستن دقت آنرا کشف کنند مانند فواره های فین کاشان که بدون پمپ کار می کنند و همه مقدار و اندازه این فواره ها زمان جاری شدن آب یک دست و یک اندازه است. منارجمبان و یا حمام شیخ بهایی که با یک شمع حمام را گرم می کردند و….. بسیاری از معماری های ایرانی که در حیطه خود شاهکارهایی می باشد.

علم فنگ شویی نیز طبق قوانین و محاسبات درست و اصولی بنا شده است. 

چرخش حرکت زمین و ساعات شبانه روز و حرکت چرخش خورشید و ماه به این معناست که از زمان طلوع خورشید، شرق و انرژی منتشر شده از شرق و فصل بهار تا غروب خورشید به غرب و انرژی منتشر شده پاییز و …. به همین شکل می توان مشخص نمود چرخش انرژی در محیط پیرامون ما به چه شکلی انتشار پیدا می کند. این نظریه از زمان قدیم وجود کره زمین تا به امروز یکسان بوده و شبانه روز تغییری پیدا نکرده است. بنابراین اصول و قوانین همچنان بر این پایه  اصول اولیه استوار است و دستخوش هیچ تغییر ی نبوده!

علم فنگ شویی بر اساس یک سری محاسبات و قوانین ریاضی بنا شده است که بر همان مبنای چرخش حرکت زمین و ماه و… است این اعداد از فلسفه یین و یانگ ، سه خطی ها و فلسفه یی چینگ پایه گذاری شده است و هر آنچه که در این کتاب بررسی می کنیم به یک منطق و اصول و قوانین طبیعت پی خواهیم برد . به گفته اساتید بزرگ علم فنگ شویی کتاب و فلسفه یی چینگ دارای خرد هوشمندانه است . جالب است بدانید که کد برنامه نویسی کامپیوتر (0 و 1) بر گرفته از کتاب یی چینگ می باشد.

در صورت تمایل می توانید از خدمات مشاوره ما استفاده نمایید.

لینک های مرتبط با این مقاله برای اطلاعات بیشتر :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *