فنگ شویی در شب یلدا

فنگ شویی در شب یلدا


مقدمه

آداب و رسوم شب یلدا یک جشن ایرانی باستانی است و بسیار همسو و هماهنگ با علم فنگ شویی می باشد. از دیر باز مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی را برپا می کنند. در این مقاله به کاربرد و اصول فلسفه شب یلدا می پردازد و اینکه علم فنگ شویی کاملا با ایران قدیم در یک اصول و عقاید می باشد.

آداب و رسوم شب یلدا

در میان اقوام گوناگون، نام‌های متفاوتی دارد. در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می‌برند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است. هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند که مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار می‌شود. اما می‌دانیم که در باورهای کهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بد یوم شناخته نمی‌ شود. جشن شب چله و یا آداب و رسوم شب یلدا، همچون بسیاری از آیین‌های ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد.
یکی از این اصول برگزاری مراسم شب یلدا که به نام انقلاب زمستانی که شامگاه سی‌ام آذرماه و بامداد یكم دی‌ماه شناخته شده و با قوانین و اصول علم فنگ شویی کاملا مطابقت دارد.

شب یلدا | فنگ شویی ایران

بررسی حرکت خورشید در زمان انقلاب زمستانی

خورشید در حركت سالانه خود، در آخر پاییز به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد كه موجب كوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریكی شب می‌شود. اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره بسوی شمال شرقی باز می‌گردد كه نتیجه آن افزایش روشنایی روز و كاهش شب است.
به عبارت دیگر در شش‌ماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان، در هر شبانه‌روز خورشید اندكی پایین‌تر از محل پیشین خود در افق طلوع می‌كند تا در نهایت در آغاز زمستان به پایین‌ترین حد جنوبی خود با فاصله 5/23 درجه از شرق یا نقطه اعتدالین برسد . از این روز به بعد، مسیر جابجایی‌های طلوع خورشید معكوس شده و مجدداً بسوی بالا و نقطه انقلاب تابستانی باز می‌‌گردد.

آغاز بازگردیدن خورشید بسوی شمال‌شرقی و افزایش طول روز، در اندیشه و باورهای مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دگرباره خورشید دانسته می‌شد.

آداب و رسوم شب یلدا

فصل ها و هماهنگی آن با فنگ شویی

فصل پاییز نمایانگر عنصر فلز در طبیعت است. با خوراکی های این فصل بدن خود را برای فصل بعدی آماده می کنیم.

فصل زمستان در فنگ شویی نمایانگر عنصر آب که سطح انرژی آب بسیار بالا رفته و عنصر چوب و آتش به حداقل خود می رسد بدن ما نیز مانند طبیعت به حداقل متابولیسم خود می رسد. مانند درختان که در طبیعت برگ خود را از دست داده و به خواب زمستانی می رود. در حقیقت در فصل زمستان سطح انرژی نیز به حداقل خود می رسد. در نتیجه عنصر آب در بدن به حداقل می رسد و بدن ما کمبود عنصر چوب و آتش را پیدا می کند و به همین ترتیب بقیه فصول بررسی می شوند و ترکیب عناصر و نوع فعالیت آنها مشخص می شود که در مقاله شناخت عناصر پنجگانه می توانید آن را مطالعه کنید. شب یلدا در ایران و خوراکی های این شب نیز کاملا بر اساس این علم تطابق دارد.

چرا از خوراکی های خاص در شب یلدا استفاده می کنیم؟!

در آداب و رسوم شب یلدا از خوراکی هایی استفاده می کنیم که به بدن یاد آور می شویم که پنج عنصر موجود در طبیعت یعنی موارد زیر می باشد.

  • آب 
  • آتش
  • خاک
  • چوب 
  • فلز

 سیستم بدن خود را برای زمستان و همچنین متعادل کردن با فصل سرما آماده می سازیم.

آداب و رسوم شب یلدا

#1 آداب و رسوم شب یلدا : هندوانه

یکی از ارکان سفره و آداب و رسوم شب یلدا  میوه هندوانه است که همیشه به شیوه های جذابی تزیین می شود، اما چرا هندوانه؟!
ّهمیشه در علم فنگ شویی تاکید بر این است که هر میوه ای در فصل خودش استفاده بشه ولی چرا در این شب هندوانه استفاده میشه ؟هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است از جمله اینکه یک انرژی از عنصر آب را با خودش داره و به بدن یادآور عنصر آتش فصل تابستان و عنصر آب فصل زمستان را داریم در زمان های قدیم بر این باور بودند که اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد. این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین های A و B و C می باشد مطابقت دارد. هندوانه منبع غنی از بتاکاروتن و لیکوپن است که این مواد از آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. همچنین همانطور که اثبات شده است آنتی اکسیدانها ترکیباتی هستند که از بروز سرطان ها در انسان جلوگیری می کنند. پس این باور که با خوردن هندوانه بیماری کمتر به سراغ ما می آید در وجود این آنتی اکسیدان ها نهفته است. به این نکته توجه داشته باشید این میوه را در حد محدود و بسیار کم استفاده کنید.

آداب و رسوم شب یلدا

#2 آداب و رسوم شب یلدا : انار 

انار ! این میوه در سفره و آداب و رسوم شب یلدا نماد شادی و زایش است.

انار میوه ای است که از قدیم از آن به عنوان میوه ای خون ساز یاد می شد. به افرادی که رنگی مهتابی و از نظر جثه رنجور بودند، توصیه می شد که آب انار بنوشند. امروزه اثبات شده انار سرشار از ویتامین ث است. که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تصفیه کننده خون و سرشار از آهن است، در نتیجه موجب افزایش انرژی و خون سازی در بدن فرد می شود و تصفیه خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است، به همین علت انار را نماد زایش و شادی می دانند و از درونگرایی در فصل های پاییز و زمستان که نمایانگر عنصر فلز و آب هستند کم خواهد کرد.

آداب و رسوم شب یلدا

#3 آداب و رسوم شب یلدا : آجیل

آجیل یکی دیگر از تنقلات در آداب و رسوم شب یلدا می باشد و شامل زیر است

  • پسته
  • بادام
  • گردو
  • فندق

و در بعضی مناطق کشور از میوه های خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده می شود. آجیل به عنوان سالم ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالاست که در انواع سرطان ها از جمله سرطان معده و روده بسیار مؤثر است. آجیل دارای مواد معدنی زیر است :

  • انواع ویتامینهای گروه E و B
  • روی
  • کلسیم
  • فسفر 
  • پتاسیم
  • منیزیوم
  • ویتامین A 
  • پروتئین

وجود این مواد در بدن موجب افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ریزش مو و چین و چروک پوست، درمان افسردگی، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می شود.

کلام فنگ شویی ایران

بیان این نکته نیز بسیار مهم است که در آداب و رسوم شب یلدا مواردی همچون، دور هم بودن و  انجام صله رحم باعث ایجاد پیامد هایی می شود که در زیر به صورت کلی بیان می شود .

  • افزایش صمیمیت و محبت در نزد اعضای خانواده
  • رفع کدورتها 
  • ایجاد یک حس و حال مثبت در مغز و روح انسان

 پس شب یلدا تنها ، طولانی ترین شب سال نخواهد بود ؛ بلکه می توان از آن به عنوان یک شب با خواص روحی و تغذیه ای فراوان نام ببریم. همچنین برای دسترسی آسان شما به مقالات مرتبط لینک آنها را در زیر قرار داده ایم. در صورت تمایل می توانید از خدمات مشاوره ما استفاده نمایید.

مطالب مرتبط :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *